پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261923
هيات‌هاي اجرايي دو هفته براي بررسي صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس فرصت دارند
تاریخ انتشار : 1402/08/08 09:23:32
نمایش : 682
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: هيات‌هاي اجرايي دو هفته فرصت دارند صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس را بررسي کنند.‌
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، هادي طحان نظيف در برنامه امشب صف اول با بيان اينکه مردم فلسطين در عين مظلوميت در حال مقاومت هستند، گفت: شوراي نگهبان در مراحل پيش ثبت‌نام و ثبت‌نام انتخابات، نظارت داشت و هر دو مرحله مورد پذيرش شوراست. اين روزها در مرحله فرايند بررسي صلاحيت‌ها در هيات‌هاي اجرايي هستيم.

وي افزود: هيات‌هاي اجرايي براي بررسي صلاحيت‌ها دو هفته زمان دارند و همزمان هم از نهادهاي مختلف ( ۵ نهاد اعم از وزارت اطلاعات، قوه قضاييه، نيروي انتظامي، اطلاعات سپاه و ثبت احوال) استعلام مي‌شود. ۱۰ روز زمان استعلام است و ۱۴ روز زمان بررسي‌هاست و با هم، همپوشاني دارند. اين زماني است که بررسي اوليه توسط هيات‌هاي اجرايي صورت مي‌گيرد. ترکيب هيات‌هاي اجرايي شامل معتمدان مردمي و شخصيت‌هاي فرهنگي‌، سياسي و اجتماعي است و با فرايندي که در قانون پيش بيني شده انتخاب مي‌شوند؛ البته اشخاص حقوقي هم در آن حضور دارند.

وي در پاسخ به سوالي درباره اينکه استعلام از قوه قضاييه مربوط به اين مرحله است؟ گفت: بله، در مرحله پيش ثبت نام اين موضوع وجود داشت و در مرحله ثبت نام هم وجود دارد و اگر چيز جديدي باشد و سوابق بيشتري پيدا شود، در اين مرحله  مقداري دقيق‌تر رسيدگي مي‌شود.‌ در مرحله پيش ثبت نام بيشتر موارد عيني و شکلي بود و بحث‌هاي مربوط به صلاحيت‌ها از اين بعد خود را نشان مي‌دهد.

طحان نظيف در پاسخ به اين سوال که دو هفته ديگر کار هيات‌هاي نظارت استاني شروع مي‌شود؟ گفت: بعد از اينکه هيات‌هاي اجرايي نتيجه بررسي خود را اعلام‌ کردند، کار هيات‌هاي نظارت استاني شروع مي‌شود و ترکيب آنجا هم با تاييد شوراي نگهبان است ولي ترکيب مستقلي است؛ لذا مرحله بعد مرحله شوراي نگهبان است که نتيجه نهايي را اعلام مي‌کند که در آنجا زمان طولاني تر است.

وي افزود: هيات‌هاي نظارت ۵۰ روز فرصت دارند و يک ماه فرصت شوراي نگهبان است و ممکن است براي مردم سوال پيش بيايد چرا اينقدر مراحل متعدد است و در هر کدام از اين مراحل ممکن است نتيجه تعيير کند؟ بايد بگويم اين مراحل بخاطر اتقان کار است.  بخاطر اينکه براي قانونگذار موضوع حقوق مردم و داوطلبان اهميت داشته وگرنه يک مرحله را پيش بيني مي‌کرد و کار تمام مي‌شد. براي اينکه کار دقيق انجام شود و  حق داوطلب حفظ شود و حق مردمي که به فرايند طي شده اعتماد مي‌کنند ضايع نشود، است.

وي با بيان اينکه بر اساس قانون جديد انتخابات، سامانه‌هاي جديدي را طراحي کرديم که از اين طريق پاسخگوي داوطلبان خواهيم بود، گفت: مصمم به اجراي قانون شفافيت منابع مالي کانديداها در انتخابات پيش رو هستيم که امکانات و منابع کانديداها در آن با جزئيات مشخص شده است‌. همچنين رفتارهاي تبليغات انتخاباتي نامزدها با اين قانون بررسي خواهد شد.

وي گفت: رسانه ملي در قانون جديد انتخابات در راستاي ايجاد فضاي عادلانه، تکاليفي دارد که از اجراي آن استقبال مي‌کنيم. در پژوهشکده شوراي نگهبان موضوع برنامه هفتم بررسي شده و در جلسه گذشته شورا به صورت غير رسمي بررسي اين مصوبه را آغاز کرديم. همچنين همه رويکردهايي که به لايحه عفاف و حجاب وجود داشت را شنيديم و در ۱۰ جلسه آن را بررسي و ابهامات آن را اعلام کرديم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html